dimarts, 17 d’abril del 2012

EL GRAN DEBAT

Bon dia a tothom,

Comença la tercera i darrera avaluació! La decisiva! I comença amb força i caràcter, perquè com sabeu, divendres que ve farem el Gran Debat. Això vol dir que haurem de discutir, pensar, argumentar, xerrar...



Els temes que proposam enguany són els següents:

Primer. Sostenibilitat: ecologia, reciclatge, transport públic...
Segon. Com resoldre els conflictes. Guerres, armes, violència, diàleg... Teoria i pràctica!
Tercer. Sant Antoni, la festa dels artanencs. ¿Cap on evoluciona? ¿Es la festa que volem?
Quart. L'educació: el sistema educatiu, l'escola, els professors, els alumnes... ¿Educar o ensenyar?

El fet que cada grup hagi de preparar un tema determinat, una introducció, no vol dir que no hàgiu de pensar en la resta de temes que us proposam. Tots són igualment importants!

Salut i coratge!

Toni CL

44 comentaris:

  1. Aquest debat ha estat molt entretengut perquè els temes proposats eren interessants. El tema que vull debatre és el de Sant Antoni d'Artà, que quasi tota la gent exposava la mateixa informació: Sant Antoni al llarg dels anys ha canviat molt, ara tothom diu que la festa només es per anar a fer una botellada i que el sentit de l'antiga festa s'ha perdut. Pertant pareix que d'aqui poc ho disfrutaran més els dels altres pobles que el d'Artà, ho hauríem d'intentar canviar de qualque manera i que hi hagués el Sant Antoni d'abans.
    Bel Gomila Ginard

    ResponElimina
  2. Definitivament, després d'haver fet el debat, trob que no ha estat una pèrdua de temps, sino que el contrari. El tema del qual m'agradaria acabar de xerrar és el de Sant Antoni. Tots nosaltres sabem que no volem un Sant Antoni tirats per terra i tothom beguent, sino que al igual que els altres anys, on els artanencs anàvem per darrere els dimonis ballant i cantant. Si noltros som els primers que no volem una festa així, som els que hem de donar una bona imatge. D'aquesta manera tornarem a gaurdir d'un Sant Antoni com el d'antes.

    LAURA GOMILA NAVARRO

    ResponElimina
  3. La meva conclusió del passat debat és que cada persona té una opinió diferent.
    El debat de 3r d'ESO va ser el que me va agradar més perqué va tractar sobre la nostra festa, Sant antoni. Va ser el tema mes tractat!
    La meva conclusió sobre aquest tema es que Sant antoni, està clar que es una gran festa que totom li agrada seguir peró aquests derrers anys Sant antoni ha estat tant seguida per tanta gent a part dels Artanencs que ara els de dins pobla no podem gaudir de aquesta maravellosa festa.

    Bàrbara M Ferrer Genovard

    ResponElimina
  4. La meva conclusió serà sobre la festa de Sant Antoni. La meva conclusió és que la gent
    d' altres pobles ha destrossat la festa, ja que pensen que la festa consisteix en beure alcohol i destrossar el poble. Però també pens que la gent d' altres pobles pensen que la festa consisteix amb això gràcies a algunes persones
    d' Artà que els darrers anys s' ha dedicat a això i eu a fet veure a la gent d' altres pobles.

    Toni Arévalo
    1er ESO

    ResponElimina
  5. Benvolguts,

    Amb el comentari al bloc "acaba" el gran debat que un altre any hem tornat a celebrar a l'escola, enguany emmarcat dins el mes de les lletres, l'abril, en què es celebra la festa del llibre per sant Jordi.

    Sobre el debat m'agradaria comentar-vos, primer de tot, que el comportament--en general--va ser molt bo. Com va introduir en Pere Piris, enguany no vàrem poder comptar amb la sala del Teatre, per qüestions tècniques, per tant, l'entorn no era tan bo com l'any anterior. Tot i així, entre tots vàrem saber mantenir un molt bon clima entorn a l'activitat de debatre.

    En segon lloc dir-vos que algunes de les aportacions que hi va haver varen ser de molta qualitat, i molt ben argumentades. Esper que el fet de debatre ens faci a tots una mica més crítics amb tot el que passa al nostre voltant.

    Pel que fa als temes, vet aquí la meva conclusió:

    Conflictes. Segurament va ser el tema que més em va decepcionar, no per la introducció que varen fer els de segon, que va estar molt bé, si no per les intervencions posteriors. Me vaig sentir una mica frustrat perquè molts dels presents justificàveu la violència i la lluita armada. Jo continuu pensant que la pau és l'únic camí, i que darrera tota guerra s'hi amaga un interès polític i econòmic. Moren els civils i els ciutadans com nosaltres. En canvi, els que provoquen les guerres sovint no els coneixem. Són les mans brutes que manen matar.

    Pel que fa a l'educació, me va agradar molt xerrar d'aquest tema, sobretot quan el vàrem localitzar al nostre centre. Hi va haver aportacions molt constructives, i és amb aquestes amb les que me quedaria. Sobretot, i anomenaré dues persones perquè crec que s'ho mereixen, les intervencions de Jaume Mestre i Pere Piris. El primer agraint el seu pas per l'escola. En Pere Piris va dir una paraula que per a vosaltres és molt cursi: estimar. "Vos estimam" va dir en Pere. I segurament és cert. Estic segur que d'aquí a uns anys ho sabreu veure, i apreciar!

    Sostenibilitat... pareix que tots tenim molt clar el que hem de fer, per tant, cal reciclar, cuidar la natura, l'entorn... I pel que fa al tren, estic d'acord amb molts de vosaltres que no és el millor tren que ens mereixem, però crec que val la pena seguir demanant transport públic i tren a Artà. Si pagam el transport d'altres comunitats és just que exigim un tren en condicions per a nosaltres. Ah! i que per favor s'arreglin les obres que s'han deixat a mitges.

    De sant Antoni em quedaria amb l'autocrítica: no podem exigir als de fora allò que nosaltres no feim bé. Sant Antoni és una festa brutal, i crec que és responsabilitat de tots i totes que la cuidem i la mantinguem viva i decent.

    Salut i bona setmana!

    Toni CL

    ResponElimina
  6. Per concloure damunt el tema de Sant Antoni crec que tothom està bastant d'acord que la festa s'ha tornat una gran botellada i a jo m'agradaria que tornàs la veritable festa.

    Caterina Serra Ginard

    ResponElimina
  7. La meva conclusió del debat la faré damunt del tema de sostenibilitat: reciclatje, transport públic,... Trob que s'hauria de fer un canvi al tranport públic, els autobusos no surten a hora, el tren es molt lent,... Les Illes Balears, més concret, Mallorca, és un dels únics llocs d'Espanya a on el transport públic es nefast. Esper que es pugi solucionar aviat.

    Neus Melis Bestard 3r ESO

    ResponElimina
  8. La meva conclusió sobre el tema de Sant Antoni ha estat que si segueix venint gent d'altres pobles, crec que hi haurà més gent de fora que d'Artà. Ja que els de fora encara feran més botellada i destrossaran més la festa més important del nostre poble. Crec que una solució per evitar-ho sería intentar reforçar la festa, disfrutant-la sense alcohol, tant pels del poble com pels de fora.



    Toni Esteva Gelabert.

    ResponElimina
  9. Per acabar aquest debat vull que la meva conclusió sigui sobre el tema de Sant Antoni. El passat divendres diguérem que la festa de Sant Antoni s'havia perdut. Però jo no opino així. La festa hi és, som nosaltres els que l'hem perduda, som els que l'hem destrossada, els que no la sabem conservar així com toca. Si tots volem l'antiga festa, hem de lluitar per tornar-la aconseguir.

    Caterina Sancho Capó

    ResponElimina
  10. El tema amb el qual vull acabar el debat és el de Sant Antoni.
    És vera que els darrers anys s'està convertint amb una festa on la gent a les 8 del matí -quan encara no ha començat la festa- ja està tirada pel carrer i no és capaç ni de començar la festa. No m'agrada gens veure això, però no tota la cupa la tenen els que venen i s'engaten, també la tenim els que deim: "¡Vine dia 16 de gener a Artà, hi ha una festada i collirem una bona gatera!". Això hauria de canviar, i enlloc de convidar-los a beure hauriem de convidar-los a viure aquest sentiment que tenim els artanencs per Sant Antoni juntament amb nosaltres.

    Núria Infante Nebot

    ResponElimina
  11. El tema que vull acabar de debatre és Sant Antoni. Gairebé tots els que xerraren de Sant Antoni digueren el mateix: que la festa de Sant Antoni s'ha transformat amb una festa de gats, de gent empenyent a la banda, de gent molestant als dimonis alhora de ballar... I que queden ben pocs Artanencs amb respecte a n'aquesta festa. Per poder tornar a la festa que era antes hem de saber passar-ho bé sense abusar d'alcohol,
    respectar als dimonis i a la festa i hem de ensenyar als que no són d'aqui i volen gaudir de la festa.

    Paula Rocha Gomila

    ResponElimina
  12. La meva conclució del passat debat és que me va agradar molt tractar sobre tots els temes, però el que me va agradar més va ser el de Sant Antoni.
    La meva conclució es damunt Sant Antoni, la festa de Sant Antoni no te res a veure amb la que fa uns perells anys. La festa de avui en día no es per disfrutar la festa sinon de anar alla i fer una botellada. Jo no trop normal que la gent de altres pobles vengui aqui a la nostra festa i la mos destrosin. Perque jo crec que a tots mos agradaria tornar com fa uns altres anys a disfrutar la festa i no fer botellades perque aixi no la disfrutam, jo no dic que no poguem dur una botella de hebes, jo dic que podem beure pero fora passarmos de la ralla perque sino no podem viua la nostra festa Sant Antoni perque la gent d´Artà la te com un sentiment.

    Antonia Morey Cursach.
    1eso.

    ResponElimina
  13. Per concloure el debat sobre el tema de Sant Antoni jo voldria dir que tothom els d'Artà deim que volem que la festa torni a ser com abans, però, nosaltres som els primers que bevem i clar que diuen els dels altres pobles? Anema a la festa de Sant Antoni de Artà a engatar-mos. Ido si nosaltres volem que això no passi hem de donar exemple no hem de beure massa.

    Pere Antoni Matemales Diez

    ResponElimina
  14. Del debat, trop que els temes han estat molt acertats ja que són temes d'actualitat.
    La meva conclusió es sobre el tema d'educació.L'educació es la base de un país, sobretot en la situació econòmica en que ens trobam actualment.¿Com pot ser que l'estat retalli en educació, si nosaltres som el futur? Adamés haurien d'ajudar més els joves estudiants en beques i que les universitats no fossin tan cares, ja que molta gent no so pot permetre. Si no tenim una bona educació, que serà d'Espanya?

    M.Magdalena Sard Bauçà
    3r d'ESO

    ResponElimina
  15. Sostenibilitat. La meva conclusió es que com no deixem de contaminar seguirem creant el buit de la capa d’ozó, deixant entrar raigs ultraviolats que van directament a la pell de d’humà provocant malalties de la pell com càncer. Hem de evitar la destrucció de la biodiversitat i l’esgotament dels recursos naturals, l’explotació sense control, la contaminació, la falta de llocs per viure de centenars d’espècies animals i vegetals. Hem de tenir respecte i convivència perquè el futur pugui sostenir-se.

    Dairiné Marte Blanco

    ResponElimina
  16. El debat a sigut molt entretengut,ja que els temes proposats eren bastant interesants. Jo faré la conclució sobre el tema de la festa de Sant Antoni. La veritat és que hi ha molta de gent que domés ve a la festa per boure, e vist nins/es tirats el terra amb bon dematí perque ja anaven gats i la festa no consisteix amb la ue la gent begui sinos que es disfruti de la festa amb coneixament, trop que la gent de la meva edat o un poc més grans hauria de tenir coneixament i sebre cuan aturar de beure. Els artanencs volem disfrutar de la festa perque per nosaltres és com un sentiment. Els artanecs volem la festa com era fa un parell d'anys on tohtom disfrutava, ballava, cantava... Esper que amb el pas de el temps no vaigi a pitjor.

    Yolanda Souto Bonnin

    ResponElimina
  17. la meva conclusió es que totom te diferentes opinions el tema que em va agradar mes va essér sant antoni, aquests darrers añys s,ha tornat un macro botellon i jo em deman, on son aquelles torrades als foguerons tan santantonieres tipiques mallorquines, aquells balls i aquelles quatre frases fetes... son aqui nomes les hem de trobar.

    Colau flaquer danús

    ResponElimina
  18. Per acabar aquest debat m’agradaria xerrar del tema de Sant Antoni. Pens el mateix que els de tercer d’ESO. Que aquesta festa no és una festa per acabar per enterra, sinó al contrari, és una festa per disfrutar-la perquè dels 365 dies que té l’any només són dos dies intensos i que les hem de viure i disfrutar. Però també dir, que en aquesta festa, els que són del poble només mos engatam un any, perquè el següent anam un poc més alerta. Però aquest any que mos engatam, s’ha de viure perquè tothom l’ha passat i és una petita part de tots els Sant Antonis que vivim en la nostra vida.
    ESTHER RODRÍGUEZ GILI

    ResponElimina
  19. Crec que el debat ha estat una gran activitat per noltros els alumnes i tambe per als profesors.La meva conclusio sera pel tema de la educacio, crec que la educacio cambìa molt i que axo no hauria de pasar ia que noltros ens esforçam per poder fer una carrera. Veig llust que el govern doni becas als alumnes que no poden pagar una carrera!!


    Fabiola Bermùdez Varela

    ResponElimina
  20. La meva conclusio sera per es tema de la sostenibilitat, crec que haurian de posar ya es tren per contaminar menys, lla que sa benzina contamina bastant. Jo lluitaria perque possesin es tren lo avans posible!!!


    Nerea Parra Trigo

    ResponElimina
  21. La meva conclusió sobre el gran debat es de Sant Antoni, perquè es la nostra festa.
    Sant Antoni ara no és com era antes perquè antes no bebien ni feien botellon hi ara es l'únic que fa tota la gent, fer botellon.
    La gent de altres pobles mos convien la festa i trop que aixó no es just perquè Sant Antoni hauria de ser com antes, santir la festa dins el cor.

    Maribel Rosselló Escamilla.
    1r d'ESO.

    ResponElimina
  22. Ja es el segon debat que organitza aquesta escola i, igual que l'any passat, ha estat tot un èxit. Encara que jo, per mala sort (dentista), no vaig poder estar present durant gran part del debat, m'han explicat que el temes de Sant Antoni i de la sostenibilitat han estat el que més debat han generat i d'aixó es tracta, de posar en comú les nostres ides. M'agradaria fer la meva petita conclusió sobre l'educació, un tema del qual no vaig poder discutir.
    Crec que a les escoles, abans d'ensenyar-nos ens han d'educar com a persones. No entenc com un govern que va promentre, davant tota espanya, que no retallaria en educació i es el primer que ha fet. Jo abans que retallar en els serveis basics d'espanya hagues retallat en defensa, que no ens fa falta per res més que per enviar armes a conflictes (un altre tema que tractat), i en la Monarquia. Per acabar, no crec que a quasi cap escola de Mallorca tengui una relació entre els professors i els alumnes tan informal i humana així que gracies a tots els professors per tractar-nos com a persones abans que com a alumnes.

    Jordi Muñoz Artigues

    ResponElimina
  23. La meva conclusió sobre el debat és que tots els temes vàren ser molt interessants. Pens que el que més es va poder debatre va ser eñ de la festa de Sant Antoni. Jo trob que hi ha moltíssima diferència en la festa d'avui en dia, que la de fa uns parells d'anys.

    ResponElimina
  24. La meva conclusió es sobre el tren d'Artà per jo el tren s'hauria de acabar i fer-lo funcionar, la contaminació en el mon es molt gran a causa de el cotxes etc. per aixó el tren ha de funcionar!!
    Allan Valencia

    ResponElimina
  25. La meva conclusió es de l'educació per jo l'educació es el comportamenet dels alumnes i profesor que les escolas que tenen professors que són forsossos i molt extricte pordrien ser més educats i que no ens posesin tants de deures. També crec que pordrien posarnos més temps de pati!!

    Mercè Llaneras Bru
    1er D'eso

    ResponElimina
  26. La meva conclució trata del tema de la sostenibilitat, que trob que no haurien de deixar les obres del tren mitg fetes per què fa mal bé el paisatges i s' han perdut molts de doblers, i si haguès el tren estalviariem alguns doblers i no contamineriem tant.
    Així que els mallarquíns i artenencs hem de lluitar pel que volem.

    Toni Moll Moreno
    3 ESO

    ResponElimina
  27. La conclusió la faré sobre l'educació.
    Hem vaig fixar que en quasi totes les introduccions del tema, hi havia la paraula "futur"; i tenen raó. L'educació representa el futur, i d'ella en depèn la forma en que transcorreran els anys per venir. Per a mi, l'educació és tot. Són les bases primordials per sostenir un país.

    Biel Serra Ginard

    ResponElimina
  28. Crec que el més indicat seria concluir amb el tema que més m'afectarà de forma directa, l'educació.
    Al debat parlàrem sobre l'educació com a un concepte molt teòric, però aquesta no es troba només als llibres, l'educació també és cultura. Amb cultura em referesc a tot allò que ens envolta i ens fa ser nosaltres mateixos, i sí, també em referesc a la política. Una política, la qual nosaltres mateixos hem votat, que prioritza abans el benestar d'una monarquia d'uns quants membres abans que les milions de famílies espanyoles.

    Per concluir, només vull afegir que, si realment valoram els nostros drets i el nostre futur, hem de lluitar per una educació que ens tracti com a persones, i no com a un cost "innecessari".



    Jaume Mestre Servera

    ResponElimina
  29. La meva conclusó sera sobre la sostenibilitat. Trop que ja hauria de arribar el tren a Mallorca, per que es necessari per la gent major que no te carnet de cotxe o la gent de fora que ve a fer feina, els autobusos tambè serveixen però tob que les hores no estan molt ben organitzades.I cambiaria molt tambè el canvi climàtic per que no conteminariem tant.
    Catalina Herrero Bestard

    ResponElimina
  30. Ja és el segon any que es fa aquest Gran Debat, i particularment esper que es fagi durant molts més anys. És interessant poder compartir opinions entre tos.
    El tema de quart era l'educació i com ja es va dir és un tema que té molt a discutir. Actualment es parla d'educació com si només s'hagués d'ensenyar als al·lots i al·lotes la temàtica que duen els llibres, però ningú s'ha aturat a pensar que això ho podem fer tots sols. També és bastant necessari que ens ensenyin a saber actuar davant situacions reals, crítiques, com la que passa al nostre país ara.
    Per altre banda, crec que actualment la crisi, i el canvi de Govern, han afectat bastant i malament a l'educació. Valdria més aturar-se a pensar que els joves estudiants sóm el futur més propà d'Espanya, i no haurien de fer retallades d'aquest tipus, tot al contrari: haurien de donar soport a l'educació.

    M.Teresa Llaneras
    4ESO

    ResponElimina
  31. En conclusió sobre el tema de sostenibilitat, crec que el president ja sigui de Espanya o el president de la nostra comunitat autònoma hauria de reflexionar sobre lo que significa pels artanencs la construcció d'aquest projecte d'el tren d'Artà.
    Els doblers hi son, lo que no hi ha és la voluntat de certes persones per poder construir el tren.I com deia Dr. Arbuthnot:
    Tots els polítics i partits polítics moren al final, al devorar les seves pròpies mentides.


    Miquel Àngel Paredes

    ResponElimina
  32. Per concloure el gran debat vull donar la meva opinió sobre el que ha passat en el debat.
    En el tema que els alumnes de 4t van introduir, la educació, es pot concloure, perquè la gran majoria de la gent ho va dir, que la educació esta sofrint una mancança de importància, ja que el govern no dona el suport que hauria de donar a l'educació. Moltes opinions hi va haver, però totes tenien alguna cosa que veure amb aquesta. Trob que va faltar un poc mes de autocritica, per part dels alumnes i els professors i xerrar un poc mes sobre el tema de l'escola i no globalitzar tant.


    Albert Piris Sansó

    ResponElimina
  33. Els temes debatuts col·lectivament pels alumnes i professors d'ESO, varen ser bastant interessants ja que son temes actuals i que ens influeixen a tots.
    El que m'agradaria acabar de debatre, es el tema de la resolució de problemes. Crec que si tots els països es quedassin cada un al seu territori i no volessin invadir ni expropiar el petroli als altres no hi hauria ningun problema i no s'haurien de resoldre. Per mala sort no passa aixo, hi s'han de resoldre problemes. Crec que la millor forma de resoldre'ls es dialogant; i si el diàleg no funciona, arribar als tribunals.
    Per conclusió, crec que si un no vol baralla dos no es barallaran.

    Maria Mestre Casellas

    ResponElimina
  34. Voldria tractar el tema de l'educació, perquè pens què és un tema molt important ja que és el futur.
    En principi, el govern, hauria d'invertir més amb l'educació, perquè si volen que facem coses importants en la vida primer ens han de motivar i per això necessitam per exemple cadires còmmodes, mès material didàctic...
    En definitiva pens què l'educació és molt important i què s'ha de respectar.


    Elena Barba Villàn.

    ResponElimina
  35. Crec que el debat va ser molt productiu, ja que crec que va ser millor que el de l'any passat. Felicitar a tots els que hi vàrem col·laborar i els temes que vàrem elegir.
    Jo vull parlar sobre el tema del tramvia, ja que crec que és una cosa indispensable per poder-nos moure per Mallorca sense haver de molestar als pares. I també a un preu molt barat, ja que amb la targeta del TIB (que es gratuïta) et surt a meitat de preu i anar de Manacor a Palma et surt per 1.25€, una bestiesa.
    També, crec que dir que no hi ha doblers no és excusa, ja que els doblers hi són però el PP no ha fet les gestions adients.

    ¡Salut i Tren!

    Josep Bernat i Espinosa

    ResponElimina
  36. Per acabar aquest debat m'agradaria xerrar del tema de Sant Antoni.
    Sant Antoni no només és una festa, és la NOSTRA festa, la dels artanencs. Jo no estic desacord amb que la gent de pobles veïns vengui a passar-ho bé, però no m'agrada veure com de cada any més es van apoderant de la nostra festa a base d'engatar-se tots i fer trui, molestar als dimonis, a la banda, etc. Es carreguen el nostre sentiment. El que hem de fer els que de veres ho vivim és impedir que això vagi a més, perquè si no ho feim, què serà la festa de Sant Antoni d'aquí 10 anys? Esper sortir al carrer dia 16 de gener del 2022 a les 8 del matí i envers de trobar-me gent ageguda o vomitant, trobar-me gent que bota d'alegria.

    Josep Tous Garau

    ResponElimina
  37. Aquest debat, encara que no tan llarg com el que es va fer l'any passat, no ha estat fet de bades. Crec que gairebé tothom n'ha après alguna cosa, com a mínim a escoltar i respectar les opinions de l'altre gent. Encara que jo no fes cap intervenció, excepte l'obligatòria (cosa que hauria d'haver fet), certament vaig escoltar i puc opinar sobre els temes que es van tractar, com faré a continuació amb el tema de l'educació.
    El tema en sí no és per anar-hi de bromes, ja que cada pic estam en una situació pitjor. Els polítics que han posat allà dalt els espanyols majors d'edat són els que ara ens demostren la molta confiança que podem tenir en ells i l'importància que dónen a les paraules dites en la campanya electoral (faci's notar l'ironia). Sincerament, jo crec que retallar no és la manera d'arreglar les coses. Retallar en les coses que són ara mateix molt necessàries, com és l'educació, el camp que forma a futurs experts en moltes matèries que sens dubte aportaràn diners a aquest malferit país. Sí, es retalla en educació, així com en investigació, serveis públics imprescindibles... En canvi, s'ha tocat el presupost en defensa? Gairebé gens. S'ha modificat la paga anual que es dona al rei i al seu sèquit d'aprofitats i als polítics? Tampoc. Així doncs, com és possible sortir d'una crisi com aquesta, quan es lleven diners d'on en falten i no toquen d'aquí on en sobren? No m'entra dins el cap el sistema que volen utilitzar.

    Andreu Mascaró Sancho

    ResponElimina
  38. La meva conclució final, es sobre el tema de quart d'ESO, l'educació. Totes les opinions de aquesta classe són molt asertades com per exemple que es podria pagar menys doblers a la monerquia perquè en l'educació ens han baixat el presuposti ens han llevat bastants de milions tan sols perquè el persident i altre gent important tenguin doblers, i aquets doblers teoricament tendrien que enar a la població però com que diven que hi ha crisis ja tenen una escusa.

    Varinia Picó Portugues
    2n ESO

    ResponElimina
  39. La meva conclussió sobre el debat del passat Divendres sobre l'educació, es que l'educació no hauria de ser un tema a debatre, ja que es tracta del futur del país, i no s'hi ha de jugar.
    No es necessari ratallar amb el sector educatiu, quan perfectament es podria ratallar amb coses molt menys importants com per exemple amb armament, ja que no es del tot necessàri.
    Personalment em pareix miserable que hagin estat capaços de fer això, ja que amb l'educació s'hi juga tot; es tracta del nostre futur país. Si l'educació es bona, podrem anar endavant i així, créixer com a persones i fer un país millor.


    Bel Vives Ginard
    4ESO

    ResponElimina
  40. La meva conclusió serà sobre el tema que vàrem debatre noltros, els de 3r d'ESO. Crec que Sant Antoni ha deixat de ser una festa de sentit familiar i de poble, que era el que tenia abans. Ara ha passat a ser una festa on només es fa una cosa: beure. Aquesta és la opinió que pensam molts dels joves però que després,la majoria, són els primers que ho fan. Si començam a ensenyar als de fora que convidam o als més petits que el que es fa no és corretce, alomillor podria canviar el sentit de la festa.Crec que la festa de Sant Antoni no es mereix ser aixi.

    Josep Bisbal Zafra

    ResponElimina
  41. La meva conclusió de Sant Antoni, és que ara tota la gent (sobretot els de defora el poble), es pensen que perquè els d'Artà duguin una botella d'herbes a la mà o penjada, ja és que tenguin que beure molt, que esclar que si que beuen pero saben arribar fins un punt i la majoria es sap controlar, i esclar si la cosa segueix així anirà a pitjor i no ho hem de permitir, com artanencs que som ho hem de solucionar.

    Maria Paula Ginard Amores

    ResponElimina
  42. La meva conclusió sobre el tema de Sant Antoni és que la festa més gran del poble, no es que s'hagi perdut sino que sa convertida en una botellada dagut a què molta de gent que vé d'altres pobles no sap viure la festa com la viuen els artanencs.
    Els primers que hem de donar bona imatge en aquesta festa sóm noltros. Hauríem d'intentar que Sant Antoni fos com anys enrrera on la festa es disfrutava més, anar ballant derrera els dimonis, veure els balls amples i disfrutar d'aquets..., també beure un glop de moscatell, herbes... amb coneixement. Crec també que aixì es recuperaria un poc la festa del vespre, ja que sa perdut bastant anar de fogaró en fogaró i cantant les cançons de Sant Antoni.

    Maria Del Mar Tous

    ResponElimina
  43. La meva conclusió sobre l'educació, és que potser, si invertissin més doblers en educació i menys en altres coses, el món aniria molt millor, perquè un món amb menys, per exemple, sanitat, no s'empobreix, però un món amb menys educació si.

    IRENE VICENS MARTÍN

    ResponElimina
  44. Bones, Toni.

    Primer de tot vui felicitar a tots els organitzadors i participants a n'aquest gran debat.

    Jo vui opinar sobre el tema que va esposar tercer d'ESO, el tema de la festa de Sant Antoni. Crec que la festa ha arribat a un punt que la festa es lo que ha estat sempre però els artanencs no la disfruten tant per culpa de els visitants d'altres pobles. I com vaig dir, d'aquí un parell d'anys, la festa tornarà als seus inicis, axí com els artanencs la disfrutam més.

    Pedro Pascual Ginard

    ResponElimina